Garantie

Welke garanties heb ik op een product die ik bij Meer voor Fietsen koop?

Bij de aankoop van een product heeft u altijd een wettelijke garantie. Dit betekent dat u recht heeft op een goed product. Daarnaast kunt u ook een fabrieksgarantie of verkopersgarantie hebben. Soms kunt u ook een extra garantie bijkopen. Deze garantie is beschikbaar bij aankoop van fietsen.

Wettelijke garantie: recht op goed product
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, en nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan de andere.

Is het probleem met het product uw schuld? Dan heeft u geen recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Heeft u het product normaal gebruikt maar is het gewoon versleten? Ook dan heeft u recht op gratis garantie.

Wat is een goed product?
U moet een product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Hoe lang een product mee moe gaan hangt af van wat het is. Een frame heeft bijvoorbeeld een langere levensduur dan een buitenband.

Wat u van een product mag verwachten hangt af van:

  • Informatie van de verkoper of in de reclame (als bijvoorbeeld een horloge volgens de verkopen waterdicht is, moet u ermee kunnen zwemmen);
  • Het merk;
  • De prijs;
  • Of het product nieuw is of tweedehands.

Koopt u iets in de uitverkoop, dan heeft u ook recht op een goed product.

Wanneer is een product niet goed?

Een product is ondeugdelijk als:

  • het niet compleet is;
  • het beschadigd is;
  • het kapot is of het niet goed doet;
  • als u er niet mee kunt doen wat de verkoper of fabrikant heeft gezegd;

Bewijslast bij ondeugdelijk product
Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.

Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.

Fabrieksgarantie en verkopersgarantie

Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld is. In het garantiebewijs staat waar u recht op heeft en voor welke periode.

Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.

Extra garantie bijkopen.
Soms kunt u bij een product extra garantie kopen. Dit heeft alleen zin als u hierdoor meer rechten krijgt dan u al heeft volgens de wettelijke garantie. Lees de voorwaarden voordat u garantie bijkoopt.

Uw wettelijke recht op een goed product geldt ook na garantieperiode. Gaat een product kapot en is de fabrieksgarantie, verkopersgarantie of bijgekochte garantie verlopen? Dan kunt u nog steeds gebruik maken van uw wettelijke garantie. Dit hangt af van de gebruiksduur van het product. De verkoper of fabrikant kan u vertellen hoe lang het product mee gaat.

De motor van uw fiets gaat bijvoorbeeld na 18 maanden kapot. Dan heeft u recht op gratis reparatie of een nieuw apparaat. U moet het apparaat dan wel op een normale manier hebben gebruikt. Maar gaat het lampje van uw koplamp kapot, dan moet u dit zelf vervangen.

ACM Consuwijzer: informatie en advies over rechten en garantie bij aankoop producten
Op de website van ACM ConsuWijzer leest u wat uw rechten zijn als consument. ACM ConsuWijzer is het informatieloket van de overheid voor consumenten. Met juridische vragen kunt u terecht bij het Juridisch Loket.